خرید بک لینک خرید هاست ارزان
آشنایی با انواع برد های آردوینو UNO NANO

آشنایی با انواع برد های آردوینو UNO NANO

5 / 0
[ 0 رای ]

آشنایی با انواع برد های آردوینو UNO NANO و…

برد های آردوینو دارای انواع و مشخصات فراوانی هستند. برای انتخاب برد صحیح برای پروژه خود باید مشخصات برد های مهم آردوینو را بدانید تا بتوانید قویترین برد آردوینو را برای پروژه خود انتخاب کنید.

انواع بسیار مختلفی برد آردوینو وجود دارد که هر کدام توانمندی خاص خود را دارد و برای کاربرد خاصی طراحی و ساخته شده است. با داشتن آشنایی اولیه‌ای از این بردها می‌توانید آردوینوی مناسب‌تان را پیدا کنید. در این مقاله در سایت آموزش الکترونیک آیرنکس به معرفی چند مدل معروف آردوینو می‌پردازیم.

آردوینو UNO معروفترین و پرکاربردترین نوع آردوینو است. چرا؟ پاسخ ساده است؛ آردوینو UNO امکان برقراری اکثر روشهای ارتباطی با ماژول‌های مختلف را فراهم می‌کند، تعداد معقولی از انواع پین‌ها بر روی آن موجود است، سرعت پردازش مناسب و حافظه کافی برای بسیاری از کارهای ساده را دارد، تعداد زیادی برد توسعه‌ای و مطالب بسیار زیاد آموزشی در مورد آن وجود دارد و در عین حال ابعاد نسبتا کوچک و قیمت پائینی دارد. همه این موارد باعث شده است تا UNO اولین انتخاب افرادی باشد که می‌خواهند کار با آردوینو را شروع کنند. تمام بردهای آردوینو با UNO مقایسه می‌شوند و این برد به عنوان مرجع شناخته می‌شود.

آشنایی با انواع برد های آردوینو UNO NANO

برد آردوینو Uno

پردازنده مرکزی UNO میکروکنترلر ATmega328 با سرعت پردازش ۱۶MHz دارای ۳۲KB حافظه فلش و ۲KB حافظه SRAM می‌باشد. این برد ١۴ پین دیجیتال که ۶ مورد آن قابلیت PWM دارند، ۶ ورودی آنالوگ و پین‌های مجزا برای ارتباط از طریق پروتکل I2C و UART و هدرهای ICSP را در اختیار می‌گذارد. بردهای آردوینو UNO در دو نوع معمولی و SMD موجود هستند که تنها تفاوت آنها در میکروکنترلر از نوع DIP یا SMD به کار رفته در آنها است. مزیت نوع DIP این بردها -که نوع مرسوم‌تر آن است- این است که به راحتی می‌توان میکروکنترلر این بردها را از آن جدا نمود و تعویض کرد. از آنجا که روند تولید قطعات SMD رو به افزایش است، نسخه SMD آردوینو UNO هم روز به روز بیشتر در دسترس است و این مزیت این نسخه است. در شکل زیر دو نوع میکروکنترلر DIP (سمت راست)  و SMD (سمت چپ) را بر روی برد آردوینو UNO مشاهده می‌کنید.

 

بردهای آردوینو UNO قابلیت تغذیه هم از طریق USB و هم از طریق فیش تغذیه را دارند. برای اتصال به رایانه تنها چیزی که نیاز خواهید داشت، یک کابل USB است که معمولا همراه با آردوینو UNO عرضه می‌شود. اگر به دنبال منعبی برای آموزش آردوینو uno میباشید، سایت irenx را از دست ندهید. بر پایه طراحی خوب آردوینو UNO بردهای زیادی برای کاربردهای مختلف توسعه پیدا کرده‌اند که همان UNO با یک تغییر کوچک هستند. برای مثال در آردوینو Ethernet، درگاه کابل شبکه و کارت SD تعبیه شده است و آردوینو Pro، تقریبا همان UNO است که هیچ پین و درگاه ارتباطی یا تغذیه‌ای بر روی آن وجود ندارد و خودتان باید هدرهای آن را لحیم کنید.

انتخاب بین انواع برد های آردوینو

در انتها ما میخواهیم یک مقایسه بین برد های آردوینو انجام دهیم. تا به اینجا برد آردوینو یونو، دیو، نانو و مگا را بررسی کردیم. تصویر زیر یک مقایسه جالب را بین این چهار برد نمایش میدهد.

آردوینو Due بدون شک قوی ترین برد آردوینو است. اما همین آردوینو Due نیز دارای محدودیت ولتاژ عملکرد ۳٫۳ ولت است. بنابراین برای اینکه تصمیم بگیرید کدام برد آردوینو برای پروژه شما مناسب است، در ابتدا باید پروژه خود را بشناسید. باید بدانید که :

  • به چند پین دیجیتال ورودی و خروجی نیاز دارید ؟
  • ولتاژ عملکرد مورد نیاز شما چقدر است ؟
  • به چه وضوعی برای ولتاژ آنالوگ نیاز دارید ؟
  • به چه فرکانس ساعتی نیاز دارید ؟
  • آیا نیاز به پین های آنالوگ خروجی دارید ؟
  • و …

تازه با آردوینو آشنا شدید ؟

اگر به تازگی کار با آردینو Arduino را آغاز کرده اید، ورودتان به دنیای میکروکنترلرها و الکترونیک را خوش آمد می‌گوییم. برای بیشتر افرادی که کار با آردوینو Arduino را آغاز می‌کنند، آردوینو UNO به دلایل زیادی یک گزینه بسیار خوب است. آردوینو اونو Arduino Uno بهترین منابع و بهترین پشتیبانی را در میان آردوینوها داراست؛ البته اگر بهترین منابع و بهترین پشتیبانی را در میان بردهای میکروکنترلر در دنیا نداشته باشد! صدها کتاب، انجمن و وبلاگ پر از اطلاعات مفید در مورد آردوینو Arduino و پروژه‌های آن وجود دارد. تقریبا تمامی این اطلاعات، یا مخصوص به آردوینو UNO است و یا با آن سازگاری کامل دارد.

 

همپنین Arduino Uno در میان آردوینوها سازگارترین مدل آنهاست. تقریبا تمام کتابخانه‌های موجود آردوینو Arduino و شیلدها Shield، سازگاری کامل با آردوینو UNO دارند. از طرفی، Uno تمام کدهایی را که برای نسخه‌های قبلی آردوینو Arduino از قبیل Duemilanove و Diecimila نوشته شده است را اجرا می‌کند. برد آردوینو UNO یک میکروکنترلر بر پایه ATmega 328 می‌باشد. این برد ۱۴ پین ورودی و خروجی دیجیتال (که ۶ تای آن می‌تواند به عنوان خروجی PWM استفاده گردد)، ۶ ورودی آنالوگ، یک کریستال یا تشدیدگر سرامیکی ۱۶ مگاهرتز (Ceramic Resonator)، یک پورت USB، یک ورودی منبع تغذیه، یک ICSP header و یک دکمه ریست دارد. برد آردوینو Arduino UNO شامل کلیه امکانات مورد نیاز جهت بکارگیری میکروکنترلر موجود بر روی برد می‌باشد. برای شروع تنها با یک کابل USB، به سـادگی برد را به کامپیوترتان متصـل کنید و یـا آن را با یـک آداپـتور AC-To-DC و یا باتری راه اندازی نمایید. شما به راحتی میتوانید با برد آردوینو پروژه ساخت cnc را راه اندازی کنید. برد آردوینو Arduino UNO با بردهای قبلی تفاوت دارد؛ زیرا در آن از تراشه FTDI USB-to-serial استفاده نشده است و به جای آن از یک Atmega16U2 که به عنوان تبدیل کننده USB-to-serial تنظیم شده است؛ استفاده می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاه کاربران ۰
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.
نظرات بسته شده است.